Gulliga vapen för en snällare värld

2009-12-10

Sydsvenskan lyfte fram ett filmklipp med en kattunge de upplevde var gullig. Ett par rader de skrev är värda att citera därför att de pekar på något viktigt ofta väldigt underskattat:

"Gullighetsen spelar på vår biologiska svaghet - att vilja ta hand om sådant som är litet, hjälplöst och har runt ansikte - och kan avväpna den värsta cyniker. Cute är internets effektivaste vapen."

Från: Liten katt kan väpna av cynikern

Nu stämmer det inte riktigt men utan tvekan är det ett potent verktyg när det gäller några av mänsklighetens problem och det är konstruktivt att lära ut. Effekten det har är att göra människor gladare och stimulera deras empati.

Licens: Creative commons by-nd 2.0 Foto: Marchnwe

Per individ kan effekten vara väldigt liten och behöver inte vara långvarig men gulligt när det når väldigt många personer sprider det sig mellan dom också och förstärks, och det ger mätbar effekt.

1. Effekten av gulligt

Några egenskaper det ger uttryckts bra i nyheten jag skrev igår till Nyfiken vital som byggde på forskning och projekt vid University of California:

Snällhet gjorde människan framgångsrik

Dessa och tidigare fördelar är bland annat:

  • Gladare barn och föräldrar.
  • Populationer som blir mer harmoniska genom kulturella möten.
  • Lägre risk för depression.
  • Ökad prestationsförmåga i delar av hjärnan.
  • Generositet är gynnsamt och ger dig tillbaka.
  • Sympati kan sprida sig mellan människor.

2. Våldsamt stör effekten av gulligt

Ställ det i relation till intryck som är mer våldsamma och negativa där man ser en reduktion i det samma. Att läsa t.ex. i:

Våldsamma filmer och dataspel gör att du inte hjälper folk i nöd

3. Kan man mäta effekten?

Det finns flera sätt som man kan mäta effekten på saker som dessa. I studierna har forskarna använt några metoder lämpade för mindre populationer. Arbetar man mot en särskild större population där man vill se effekt kan det också vara möjligt att följa om de är skribenter eller dyligt. Ökad glädje eller andra starka känslor speglas i vad man skriver även om ämnet inte berörs.

Det går att följa via val av bilder, hur rubriker skrivs, vilka nyheter och händelser som följs m.m. I princip allt även om själva brödtexten bäst undviks av praktiska skäl. Viktigast att följa är egentligen inte totaliteten utan förändringen för en entitet. Vad man vill se är att förändringen börjat därför att därefter kan följande uppstå:

  • Det förstärks över tiden hos respektive skribent.
  • Det sprider sig i entiteten.
  • Ger effekt hos läsarna.

Att följa det hos läsarna är klurigare och jag har inte gjort det på länge. Det går dock bra att göra för entiteter med många läsare eftersom det då fångar upp andra skribenter. Twitter och dyligt undviks bäst därför att där påverkar annat grundläggande i hjärnan som inte har särskilt mycket med detta att göra.

Licens: Creative commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic Foto: Dani_vr

4. Att introducera gulligt

Det behöver egentligen inte vara särskilt svårt. Hur man gör det beror på vilken tid man vill lägga på det och om man behöver uppnå något annat. Finns kultur stark negativt laddad och lokaliserad är det oerhört svårt och kräver lång tid. Att kulturen är lokaliserad innebär att den gärna definierar sin kommunikation utifrån en avskärmad grupp. I sådana situationer behöver man också möta effekt jämförbar med främlingsfientlighet. Just där får gulligt störst värde men är svårast att få in.

En metod jag försökt med många gånger och vägrat att ge upp på är att ge saker. Detta fungerar dock väldigt dåligt på internet. Det kan istället nästan förstärka lokalisering. En till entitet vi också kan se det för är Google. Ändå tror jag att det kan gå att få att fungera. Vad man troligen behöver lägga till är närhet och jag förväntar mig att det kombinerat kan vara oerhört starkt och mer än övriga metoder.

Effektiva metoder är annars att:

  • Kommunicera gulligt.
  • Peka på att gulligt är populärt på nätet.
  • Visa att gulligt är billigt (t.ex. inbäddade spelare med filmklipp från Youtube).
  • Växla känslor som kommuniceras snabbt för att illustrera att sådant har påverkan.
  • Demonstrera att läsarna ogillar otäckt (de kan fortsätta läsa men de länkar oftare när snällt kommer i jämn takt när det gäller värdefulla områden d.v.s. inte nyheter).

5. Risker med kultur negativt laddad och lokaliserad

Att negativ kultur sprider sig är uppenbart när det är lokaliserat i entiteter med stor spridningseffekt. Det är naturligtvis inte bra men kanske inte den största risken. Ett större problem är nog att dessa populationer tenderar att inte reflektera lika mycket utan flyttar en del till populationen. Att populationen uppnått just några bra svar är generellt sällsynt och gäller mest äldre sådana inom filosofi, religion, politik och liknande oftast utanför nätet. Lösa populationer som snabbt bildas på nätet saknar det. Det mindre problemet med det är att feluppfattningar eller rent av sekterism kan uppstå. Vad som gör det till ett större problem är dock att dessa populationer dessutom lätt påverkas men inte uppfattar det så själva.

Licens: Creative commons Attribution 2.0 Generic Foto: Vladislav Sabanov

Det kan på sikt visa sig vara väldigt problematiskt. Vad jag tror motverkar det är:

1. Ökad kunskap om problemet. Detta är dock svårt där befintliga problem finns därför att problematiken innebär i sig att problemet inte erkänns.

2. Tryck in gulligt. Det är som jag skrev svårt men går att göra. Samtidigt ska man vara beredd på att det kommer (och kanske behöver om det inte ska ta lång tid) utlösa "främlingsfientlighet".

3. En tredje metod finns men det är tror jag få som klarar den. Målet med den är snarast att skära rundgång i kommunikationen laddad med tydligt negativt. Ofta är det ett ämne, person eller kultur som berörs. Här plockas helt enkelt det som skrivs ut där man lyfter fram tre till fyra bättre exempel som beröms och slutligen något bland det sämsta som trycks ner ordentligt men inte på det uppenbara sätt som är typiskt för det man försöker få bort. Detta är det dock endast ett fåtal skribenter som behärskar även bland de mest erfarna. Att göra det effektivt är svårt (även om jag aldrig tyckt det själv).

Exempel på gulligt

Följande är exempel på större grupper som ofta uppfattas gulligt. Hur gulliga de är varierar men det är svårt att bedöma skillnader. Det varierar ju dessutom både mellan personer, grupper i större kulturer och stora kulturer. I allmänhet är mycket gulligt till något surt fel utan det ska gå stegvis.

1. Djur och barn är alltid gulligt för "alla".
Hur man får kattungar att sluta slåss

2. Stora ögon är allmänt gulligt även när det inte handlar om barn, kattungar eller hundvalpar. Det är mest använt i anime, manga och annat tecknat.
Green Dam Girl inspirerad av anime

Även att se med följande rovdjur som uppfattas gulligt istället för farligt:
Havsmonster (sjöleopard) matade fotograf med sälar

3. Kvinnor som verkar hjälplösa uppfattas som gulliga av män.
Reklamfilm där hemelektronik blir "vapen"

4. Något visar atypiskt rädsla inför ofarligt och gulligt.
Tigerunge och hund leker

5. Atypiskt beteende runt det gulliga är gulligt.
Hund som kan säga "I love you"

6. Gay uppfattas gulligt av kvinnor Men givetvis genom att det är starkt kan det utlösa främlingsfientlighet vilket dock är mycket troligare hos män.

7. Okunskap inom ett gulligt ämne är gulligt.
Lär dig kyssas - Instruktionsfilm

8. Musik kan också vara gullig särskilt när det kombineras med något annat gulligt.
Paul McCartney - We all stand together

Gwen Stefani satsade på kawaii när hon började sin karriär efter No doubt:

Now that you got it, what you gonna do about it?
What you gonna do about it? What you gonna do about it?
[...]
Well, I'd train him like a marine corps
Boot, camp, make him like a superhero (yes ma'am)
That always better be his response
Or I don't give a dog a bone

Det går att lista mycket mer men dessa åtta punkter här räcka för att illustrera ungefär vad som är gulligt. Tänk på att det varierar från person till person och olika grupper beroende på bakgrund, kön, personlig smak, erfarenhet och ålder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar